زایمان سزارین

سزارین یک روش جراحی برای خارج کردن نوزاد می باشد .که با شکافتن پوست روی شکم و عضلات زیر آن و جدار رحم همراه می باشد.سزارین عوارض و فواید خاص خود را دارد ،ولی در موارد لزوم باید انجام شود.  

تمهیدات لازم قبل از عمل جراحی سزارین

۱ – در روز قبل از عمل از خوردن داروهای مکمل پرهیز کنید .قرص امگا ۳ را از هفته قبل از عمل قطع نمایید

۲ – در این روز وعده ی ناهار را یک غذای مقوی و کامل خورده و وعده ی شام را یک سوپ مقوی سرو نمایید . از ساعت ۱۰ شب به بعد از خوردن غذا پرهیز کنید .از ساعت ۱۲ شب به بعد از خوردن آب و غذا پرهیز کنید.

۳-گن بعد از جراحی را تهیه کرده و با خود در اتاق عمل ببرید.

۴ – هیچ فلزی اعم از طلا و نقره و سنجاق نداشته باشید.

۵-لوازم بهداشت فردی و لوازم اولیه نوزاد را همراه داشته باشید

۶ – روز قبل از عمل دوش گرفته و ناحیه زیر شکم خود را شیو نمایید.

تهمیدات لازم بعد از عمل جراحی سزارین

درد معمولا در روز اول بعد از جراحی شدید تر است و بعد از ان فروکش میکند

ترشح که از دستگاه تناسلی طبیعی است

هر روز مقدار زیادی اب بنوشید ( بین ۸ تا ۱۰ لیوان )

از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید

شکم باید روزانه یک بار کار کند .از خوردن غذاهای نفاخ پرهیز کنید و در صورت داشتن یبوست از روغن زیتون و الو خشک و انجیر خشک استفاده کنید

 تا زمانی که پزشک اجازه نداده از انجام نزدیکی خود داری فرمایید

دارو های تجویز شده را کاملا استفاده کنید

بدیهی است دوران بارداری و پس از زایمان بهترین فرصت برای یک برنامه ریزی ورزشی است زیرا نه تنها با ورزش از پیامد های نامناسب حاملگی پیشگیری کرد بلکه از نظر تن و روان آمادگی زایمان را پیدا میکنید .ورزش هایی از از قبیل شنا /یوگا / پیاده روی و تمرین های سبک هوازی در این دوران شادی آور و مفید است .

به علت تغییر مرکز ثقل بدن و نداشتن تعادل در بارداری و افزایش وزن در بارداری احتمال کمر درد در بارداری و خطر زمین خوردن وجود دارد ، بنابراین از ورزش های پرخطر بپرهیزید ،ورزش نه تنها با ترشح آندورفین یا ماده نشاط آور در مغز به شما ارامش میدهد.بلکه زایمان راحت تری را نیز پی ریزی میکند .

اثرات بسیار مفید ورزش شامل:

۱ – افزایش کارایی قلب

۲ – باز بودن رگ های عضله قلب

۳ – کاهش نیاز قلب به اکسیژن

۴ – کاهش چربی و تری گلیسیرید

۵ – افزایش چربی مفید در بدن یا

۶ – افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن

۷ – کاهش اضافه وزن و حفظ تناسب اندام

۸ – گردش بهتر جریان خون

۹ – کاهش کمر درد به دلیل نرمی مهره های کمر

۱۰ – کاهش ورم پا و قوزک های پا و پیشگیری از واریس اندام تحتانی

۱۱ – ایجاد طراوت و تازگی