آندومتریوز

آندومتریوز به معنای وجود بافت اندومتر { غدد استرومای رحم} در خارج از رحم است. شایعترین نقاط  نقاط جایگزینی بافت آندومتر احشای لگنی و صفاق است. اما با این حال در تمامی نقاط بدن غیر از طحال می تواند جایگزین شوند.بافت اندمتر تغییر مکان داده اما فعالیت خود را حفظ کرده و طی هر دوره عادت ماهیانه خونریزی میکند. شیوع اندومتر در ۳۰-۵ در صد زنان است و زنان نابارور۵۰-۳۰ درصد دیده شده است.

علائم اندومتریوز

درد لگنی شایعترین علامت آندومتریوز است. بجز درد لگن دیسمنوره – گرفتگی عضلات – دیسپارونی- منوراژی { خونریزی بیش از حد} و اختلالات قاعدگی. نازایی در برخی زنان و سقط جنین دیده شده است

تشخیص های افتراقی که با آندومتریز داده میشود؟ بیماریهای التهب لگنی ، کیستهای تخمدان ، سندرم روده تحریک پذیرIBS،  فیبروم های رحمی و……ممکن است اشتباه گرفته شود

علل آندومتریوز

1. کاشته شدن نابجای بافت آندومتر: آندومتریوز از کاشته شدن  یا لانه گزینی سلول های آندومتر به علت پس زدن خون قاعدگی از لوله های رحم طی خونریزی قاعدگی به وجود می آید. که بیشترین علن آندومتریوز است
  2. متاپلوژی سلولیک: تغییر شکل اپیتلیوم سلولی به بافت آندومتر
  3. زخم جراحی: بعد از اعمال جراح مانند سزارین سلولهای آندومتر به محل انسزیون قبل متصل میشوند و ایجاد آندومتریوز می کنند.
  4. اختلال سیستم ایمنی: ضعیف بودن یا اختلال سیستم ایمنی سبب میشود تا سیستم ایمنی نتواند بافت آندومتر خاج از رحم را شناسایی کند و از بین ببرد.
  5. انتقال سلولهای آندومتریال از طریق سیستن لنفی و عروقی.

عوارض آندومتریوز: بجز مشکلات دردلگنی و دیسمنوره مشکلات ادراری و اجابت مزاج آندومتریوز منجر به چسبندگی احشای لگنی و در نهیت نازایی میشود. به این دلیل که با کاشته شدن بافت آندومتر در درون لوله رحمی رسیدن اسپرم و تخمک بهم با مشک روبرو شده و ایجاد نازایی میکند

در صورت ایجاد ناباروری میتوان در این بیماری از روش های کمک باروی سود جست.

درمان: بر اساس شرایط خاص هر فرد صورت میگیرد.

۱٫داروهای ضد درد و مسکن ها:داروهایغیر استروئیدئ ضد التهاب

۲٫هورمون درمانی:در مراحل اولیه تجویز یک دوره آز مایشی داوهای هورمونی نظیر پروژسترون ها و یا استفاده از OCP

۳٫درمان جراحی:در بر گیرنده برداشتن ضایعه یا سوزاندن آن میباشد. هدف از جراحی برداشتن همه ضایعات قابل رویت آندومتریوز و چسبندگی های همراه میباشد. یکی از بهترین روش های جراحی که در اکثر زنان میتوان استفاده کرد لاپاراسکوپی می باشد. این تکنیک سبب کاهش هزینه ها، کاهش مرگ و میر  ،کاهش عفونت های پس از جراحی و کاهش عود چسبندگی در دوره بعد از جراحی می باد

{بیشترین سن شیوع آندومتریوز در سنین باروری می باشد.}

از جمله ریسک فاکتورهای  آندومتریوز :

۱٫شروع قاعدگی در سنین پائین

۲٫داشتن منوراژی (قاعدگی شدید و طولانی)

۳٫سابقه PID(عفونت لگنی)

اختلال رحمی

۴٫داشتن ژنتیک(خویشاوندان نزدیک مبتلا به این بیماری)

۵٫باردار نشدن و ناباروی بعد از ازدواج.

به خانمها متأهلی که آندومتریز در آنها تشخیص داده میشود، توصیه میشود که زودتر باردار شوند. زیرا نشانه های آندومتریوز موقتأ در بارداری از بین میرود. همینطور که علائم آندومتریوز با یائسگی به طور کامل از بین میرود.

از جمله راههای غیر دارویی: ورزش و پیاده روی برای  کاهش و تخفیف درد و همچنین کاهش سطح استروژن را سبب میشود، پرهیز از خوردن کافئین و در معرض آلودگی هوا قرار گرفتن و مصرف مواد غذایی حاوی سموم

توصیه میشود خانواده ها پریود های دردناک را جدی گرفته وحتماً به پزشک مراجعه کنند.

(لطفا جهت دیدن عکس ها و فیلم های این عمل به قسمت فیلم و گالری مراجعه شود.)

جهت ارسال پیغام از این فرم استفاده نمایید