ورزش در بارداری

اثرات بسیار مفید ورزش شامل:

  • افزایش کارایی قلب
  • عملکرد بهتر رگ های قلب
  • کاهش چربی و تری گلیسیرید
  • افزایش چربی مفید در بدن
  • افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن
  • کاهش وزن و حفظ تناسب اندام
  • گردش بهتر جریان خون
  • کاهش کمر درد به دلیل نرمی مهره های کمر
  • کاهش ورم پا و قوزک های پا و پیشگیری از واریس اندام تحتانی
  • ایجاد طراوت و تازگی

ورزش در دوران بارداری

بدیهی است دوران بارداری و پس از زایمان بهترین فرصت برای یک برنامه ریزی ورزشی است.

نه تنها با ورزش می توان از پیامد های نامناسب حاملگی پیشگیری کرد بلکه از نظر تن و روان امادگی زایمان را پیدا میکنید .

ورزش هایی از از قبیل شنا /یوگا / پیاده روی و تمرین های سبک هوازی در این دوران شادی اور و مفید است .

به علت تغییر مرکز ثقل بدن و نداشتن تعادل در بارداری و افزایش وزن در بارداری احتمال کمر درد در بارداری و خطر زمین خوردن وجود دارد، بنابراین از ورزش های پرخطر بپرهیزید.

ورزش نه تنها با ترشح اندورفین یا ماده نشاط اور در مغز به شما ارامش میدهد، بلکه زایمان راحتتری را نیز پی ریزی میکند .

 

 

ورزش های هوازی :

برای پیشگیری پیامد های ناخوشایند بی تحرکی شامل کمر درد ، یبوست ، چاقی ، ورم ، کسالت روحی و ترومبوفیلی ورزش های هوایی بهترین روش میباشد .

شنا

یکی از ورزش ههای مفید در بارداری شنا کردن است .

زیرا در اب احساس بی وزنی به شما دست میدهد و علاوه بر ایجاد توانایی، پوست بدنتان نرم و خنک می شود .

مدت زمان شنا کردن ۲۰تا ۳۰دقیقه میباشد .

حین شنا از اب و نوشیدنی حتما استفاده کنید .

ایمنی لازم را هنگام ورود و خروج از استخر رفتن رعایت کنید.

اموزش شنا را به بعد از بارداری موکول کنید و از داشتن استرس حین شنا خودداری کنید.

مواردی که در ان از استخر رفتن باید پرهیز کرد :

تهدید به سقط همراه با خونریزی ۳ ماهه اول ،حاملگی های چندقلویی، بیماری قلبی و ریوی، احتمال زایمان زودرس با کوتاه شدن طول دهانه رحم و عفونت ادراری یا واژینال

 

یوگا

 

یوگا نوعی ورزش ویژه است که هدف ان نه تنها پرورش جسم و زیبایی اندام است ؛

بلکه نیروهای خفته در بدن را بیدار کرده و فرد را به مرحله خویشتن شناسی میرساند .در این ورزش بهتر است به پشت دراز نکشید و از حرکات کششی شدید پرهیز کنید.

این نرمش باعث افزایش حرکات مفاصل نرمی و انعطاف پذیری ستون مهره ها ،بهبود گردش خون و عملکرد بهتر دستگاه تنفس میشود .

علاوه بر ان حرکات یوگا در رفع یبوست و افزایش قدرت ماهیچه های شکم مادر مفید است .

 

پیاده روی

پیاده روی یکی از بهترین روش ها در تمام دوران زندگی  به ویژه در بارداری است که در بهبود گردش خون و نشاط مادر نقش دارد .

از مزایای پیاده روی در بارداری

  • کاهش خستگی و تهوع در سه ماهه اول
  • کاهش احتمال دیابت
  • رفع یبوست و بواسیر
  • درمان بی خوابی
  • کاهش چربی اضافه در شکم و باسن و رانها
  • تقویت عضلات شکم و ران
  • پیشگیری از افتادگی پوست شکم

بهتر است پیاده روی را قبل از شام با معده خالی انجام دهید .

سوخت و ساز بدن در بارداری ۲۵ درصد  افزایش میابد و چون انرژی سریعتر میسوزد مدام احساس گرما و تشنگی میکنید بهتر است تا میتوانید حتی اگر تشنه نیستید اب و مایعات بنوشید .

ورزش های ایروبیک ،پیاده روی و سایر ورزش های هوازی در دیابت حاملگی نیز بسیار موثر اند.

با توجه به مطالب گفته شده ، ورزش در بارداری نه تنها به حفظ ارامش بدن و تناسب اندام در این دوران بلکه با تقویت کار عضلات کف لگن ، به سهولت زایمان کمک میکند.

 

 

ورزش هایی از قبیل اسب سواری ،دوی سرعت ، اسکی و پرشهای بلند در بارداری ممنوع است .

تنیس ورزش های تماسی (فوتبال،بسکتبال،هاکی و .. ) وسایل بازی شهربازی ژیمناستیک جکوزی و سونا اسب سواری غواصی –  موج سواری اسکی روی آب اسکی در سراشیبی از جمله ورزش هایی هستند که انجام انها از ابتدای بارداری ممنوع میباشد.

خانم های باردار که به صورت حرفه ای دوچرخه سواری و دو را قبل از بارداری انجام نداده اند، انجام این ورزش ها در باراری به هیچ وجه به آنها توصیه نمی شود.

البته این دو ورزش به طور کلی فقط تا قبل از هفته ۲۰ بارداری و با تایید پزشک معالج مجاز می باشد.

دویدن های نرم و خیلی آرام مشکلی ندارد و به طور کلی در بارداری از گرم شدن بیش از حد بدن و تعریق شکم باید جلوگیری کرد.

همچنین مصرف مایعات فراوان بخصوص آب به منظور جیگزین شدن آب از دست رفته بدن حتما باید مد نظر قرار بگیرد.

 

در انجام حرکات ورزشی به نکات زیر توجه فرمایید:

  • یک ساعت قبل از ورزش بیسکویت /کلوچه و یا یک میوه قابل هضم تهیه فرمایید.
  • پیش از ورزش کمی قدم بزنید تا بدن خود را گرم کنید.
  • از ایستادن های طولانی مدت خودداری کنید و در صورت سرگیجه ناگهانی هنگام ایستادن فوری بنشینید یا دراز بکشید.
  • پس از ۳ ماه اول حاملگی ،از خوابیدن به پشت اجتناب کنید ، زیرا افت فشار خون کاهش جریان خون رحمی به جنین اسیب میرساند .
  • به بدن خود خیلی فشار وارد نکنید و در صورت خستگی به استراحت بپردازید.
  • از پریدن و دویدن زیاد خودداری کنید.
  • حمام و سونا و جکوزی در بارداری ممنوع است.
  • درصورت افزایش شدید ضربان قلب ورزش را قطع کنید.

در صورت بروز این علایم فورا ورزش را قطع کنید:

  • خروج هر گونه مایع یا خونریزی از رحم
  • درد های شدید و ناگهانی در شکم و پشت
  • درد قفسه سینه ،تنگی نفس ،تهوع، سرگیجه ؛سر درد و تاری دید
  • غش ،ضعف، بی حالی و تب
  • زمین خوردن یا ضربه به شکم
0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *