هیستروسکوپی

هیستروسکوپی چیست؟

هیستروسکوپی برای تشخیص و یا درمان مشکلات رحم استفاده می شود.

هیستروسکوپ یک ابزار باریک به همراه دوربین است که از طریق واژن وارد رحم میشود هیستروسکوپ تصویر داخل رحم را توسط دوربین روی مانیتور نشان می دهد.

چرا هیستروسکوپی انجام می شود؟

• یکی از رایج ترین موارد استفاده از هیستروسکوپی یافتن علت خونریزی های غیرطبیعی رحم است.

خونریزی های غیرطبیعی رحم به این معنی که :

– دوره های پریود فرد طولانی تر باشد.

– خونریزی شدید تر و سنگین تر از معمول باشد.

– فاصله بین پریودها کوتاه‌تر شده باشد.

– بین دوره های قاعدگی لکه بینی و یا خونریزی وجود داشته باشد.

در بعضی از موارد خونریزی غیر طبیعی ممکن است ناشی از رشد خوش خیم توده ها مانند فیبروم و یا پولیپ در رحم باشد.

هیستروسکوپی در شرایط زیر نیز کاربرد دارد :

• برداشتن چسبندگی که ممکن است به دنبال عفونت و یا جراحی قبلی رخ داده باشد.
  • تشخیص علت سقط مکرر زمانی که فرد بیش از دوبار سقط پشت سر هم داشته باشد.
  • جاگذاری دستگاه داخل رحمی IUD
  • بستن لوله های رحمی به عنوان روش دائمی پیشگیری از بارداری

هیستروسکوپی

هیستروسکوپی چگونه انجام میشود؟

هیستروسکوپی در بیمارستان انجام میشود.

بهترین زمان جراحی بلافاصله بعد از تمام شدن سیکل قاعدگی است. برای اینکه جراحی هیستروسکوپی راحت تر انجام شود ممکن است پزشک از دارو های واژینال جهت باز کردن دهانه رحم شما قبل از عمل استفاده کند.

جراحی به صورت سرپایی میباشد.

قبل از شروع پروسیجر ممکن است از دارو جهت ایجاد خواب آلودگی در فرد استفاده شود و یا بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی برای بلوکه کردن درد به کار گرفته شود.

حین پروسه جراحی هیستروسکوپ از طریق دهانه رحم به آرامی وارد رحم میشود، سپس گاز کربن دی اکسید و یا یک مایع مانند سالین ( آب نمک ) از طریق هیستروسکوپ وارد رحم میشود تا آن را بسط دهد.

گاز و یا مایع به جراح شما کمک می کند تا تمامی قسمت ها را به وضوح ببیند.

در صورتی که نیاز به گرفتن بیوپسی باشد و یا پروسیجر های دیگری انجام شود ابزارهای کوچک از طریق هیستروسکوپ عبور می کنند و وارد رحم میشود.

سه الی چهار ساعت بعد از انجام جراحی در صورتی که تمامی علائم حیاتی نرمال باشد و بیمار استیبل باشد ترخیص انجام میشود ممکن است بیمار بعد از عمل به مدت چند روز لکه بینی و خونریزی داشته باشد و یا هیچ علائمی نداشته باشد.

آمادگی قبل از عمل جراحی (هیستروسکوپی)

هیچ عمل جراحی بدون خطر نیست.

بیمار نقش مهمی برعهده دارد، به خصوص زمانی که وقت عمل از قبل تعیین شده باشد نقش بیمار پررنگ‌تر می‌شود.

بهتر است پزشکتان را در جریان هر نوع آلرژی ، سابقه بیماری یا درمانی قرار دهید.

اگر افراد نزدیک خانواده تان دچار مرگ زودتر از ۶۰ سالگی بوده‌اند را نیز عنوان کنید.

در خصوص تغذیه و سبک زندگی خود از قبیل مصرف دارو الکل سیگار و غیر با پزشکتان صحبت کنید.

به تغذیه تان اهمیت ویژه‌ای بدهید.

در برخی موارد لازم است که از چند روز و حتی چند هفته قبل از عمل جراحی تغذیه خاصی داشته باشید.

در حال کلی توصیه می‌شود که از مصرف مواد غذایی سنگین در شب قبل از عمل خود داری کنید.

روز قبل از عمل ناهار را کامل کنید و شام غذای سبک ولی مقوی مانند سوپ جوجه ، سوپ ماهیچه میل کنید.

از مواد غذایی سالم و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنید.

در این صورت احتمال بروز عوارض جانبی به حداقل رسیده و روند بهبودی با سرعت بالاتری خواهد شد.

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد داشتن رژیم غذایی کم چرب از چند هفته قبل از عمل باعث کاهش شدت عوارض جانبی جراحی می‌شود، چون بافت‌های چربی تاثیر زیادی در بروز التهاب های بدن دارد.

مدت زمان ناشتا بودن را رعایت کنید.

حداقل از ۶ تا ۸ ساعت قبل از رفتن به اتاق عمل ناشتا باشید تا احتمال بالا آمدن اسید معده و ورود آن به ریه ها حین بیهوشی کمتر شود.

استعمال سیگار و قلیون مشروب حداقل از دو هفته قبل از عمل ترک شود.

احتمال بروز عوارض جانبی عمل جراحی در سیگاری ها ۳ برابر بیشتر است.

این افراد معمولاً دو تا پنج روز بیشتر بستری می‌شوند.

دخانیات مشکلات تنفسی قلبی عوارض جراحی مانند عفونت زخم را افزایش می‌دهد.

توصیه می‌شود قبل از انجام عمل جراحی سیگار کنار گذاشته شود بهتر است سیگار حداقل ۶ ماه قبل از عمل به طور کامل تعطیل شود.

عدم استعمال دخانیات قبل از جراحی نیز مفید است به خاطر این که با کاهش میزان co۲ اکسیژن رسانی بهتر صورت می گیرد.

از لاک و رژ لب استفاده نکنید.

پوست می‌تواند نشانه‌ای برای تجمع میکروب‌ها باشد.

لازم است شب قبل از عمل بیمار دوش بگیرد با صابون های ضد عفونی کننده بدن خود را شستشو دهد.

بیمار ناخن های دست و پا را بگیرد ، دندانها را مسواک بزنند.

جواهر آلات، انگشتر، دستبند، ساعت، گردنبند، عینک، لنز چشم و پروتز را پیش از عمل از بدن خود جدا کنید.

خانم‌ها لاک و آرایش خود را پاک کند.

از خود درمانی پرهیز شود.

از مصرف خودسرانه برخی داروها مانند داروهای ضد اسید معده، خواب آور و آرام بخش، مسکن ها حداقل از ۱۵ روز قبل از عمل پرهیز شود.

در خصوص داروهایی که مصرف کرده اید با پزشک و جراح خود صحبت کنید چون امکان هر نوع تداخل دارویی وجود دارد.

توجه داشته باشید مصرف داروهایی مانند آسپیرین، ویتامین E  و یا داروهای ضد انعقاد که باعث رقیق شدن خون میشوند و احتمال خونریزی را بالا میبرند.

داروهای گفته شده از دو هفته قبل جراحی با مشاوره پزشک جراح قطع شوند.

توجه کنید که منظور از داروها حتی ویتامین ها مانند ویتامین E ، مکمل ها و داروهای گیاهی نیز است.

اگر دو سه روز قبل عمل دچار مشکلاتی مانند تبخال ، سرماخوردگی ، آنفولانزا ، برونشیت ، آنژین ، عفونت ادراری و غیره شدید ، تاریخ عمل را تغییر دهید.

پس به طور کلی :

• آخرین سونوگرافی ، سی تی اسکن ، یا M.R.I انجام شده را حتما روز عمل به همراه داشته باشید.
  • به مدت ۶-۸ ساعت چیزی نخورید و نیاشامید. خالی بودن معده ، احتمال تهوع طی عمل جراحی و بعد آ عمل را کاهش میدهد.
  • از ۲-۳ روز قبل از عمل روزی دوبار اجابت مزاج داشته باشید.
  • محل عمل را شب قبل از عمل فقط با ریش تراش برقی شیو نمایید.
  • داروهای زیر از سه روز قبل عمل جهت آماده سازی روده طبق دستور میشود.
  •   حتما جهت جلوگیری از بروز تبخال از هفته قبل عمل روی لب ها و همچنین محل هایی که سابقه تبخال وجود دارد پماد استعمال شود.
  • ژل مترونیدازول شب ها یک اپلیکاتور داخل واژن از سه شب قبل عمل ( دختر خانم هایی که ویرجین هستند نیازی نیست. )

مراقبت های بعد از هیستروسکوپی

درد

• پس از عمل ممکن است درد جزئی داشته باشید.
  • طبیعی است که به علت بیهوشی حالت تهوع داشته باشید.
  • استفاده از گرما یا سرما نظیر حمام آب گرم، کمپرس گرم یا سرد می تواند درد را کاهش داده و کنترل کند.
  • دو روز اول پس از جراحی داروهای مسکن ( دیکلوفناک مقعدی ) برای شما تجویز می شود، حین درد می توانید از آنها استفاده کنید.

تغذیه

• شب بعد از جراحی غذاهای سبک مصرف کنید سپس در روزهای بعد رژیم پرکالری پُر پروتئین داشته باشید.
  • غذای سالم غذای با فیبر بالا مثل سبزیجات و میوه نان و غلات است.
  • روز اول بعد از عمل، مصرف مایعاتی چون آب سیب، لیموناد زنجبیلی و غذاهای سبک مانند نان قندی، نان تست از ناراحتی معده جلوگیری می کند.
  • مایعات بسیار فراوان بنوشید.
  • هر روز حداقل ۵ عدد میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.
  • بهتر است به مدت ۴۸ ساعت از نوشیدن نوشابه های گازدار خودداری کنید.
  • از مصرف سیگار و الکل اجتناب کنید.
  • هفته اول بعد از عمل روزی یک بار اجابت مزاج داشته باشید.
  • ۲۴ ساعت بعد از جراحی دوش گرفتن مانعی ندارد.

فعالیت

• به مدت چند روز از ورزش کردن و بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید.
  • روزانه به ازای هر دو ساعت استراحت ۱۵ دقیقه راه بروید.
  • به طور منظم پیاده روی کنید.
  • اگر قبل از عمل ورزش نمی گردید فعالیت‌های خود را به تدریج افزایش دهید.
  • از انجام فعالیت های سنگین و ورزش اجتناب کنید ، پزشک زمانی را که می توانید فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید به شما یادآور خواهد شد.
  • طبیعی است که تا چند روز پس از جراحی در بیماری های زنان خونریزی خفیف واژینال وجود داشته باشد.

علائم اورژانس

• در صورت مشاهده دردهای شدید شکمی، تهوع و استفراغ طولانی، خونریزی شدید واژینال، درد در هنگام دفع ادرار یا مدفوع و تب بالای ۳۸ درجه باید سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید.
  • بعد از عمل با گرفتن ریپورت پاتولوژی از بیمارستان به پزشک مراجعه کنید.

6 پاسخ ها
  1. زهره
    زهره گفتند که :

سلام

• نوشین
      نوشین گفتند که :

سلام.من نزدیک دو ماه هست که هیستروسکوپی کردم و ۴ تا فیبروم داشتم.دو تای فیبروم رو در آورده دکترم اون دو تا رو سوزونده.حالا الان تو ماه دوم بعد از عمل یه گه گاهی لکه بینی دارم علت چیه.

2. مریم
    مریم گفتند که :

• دکتر شهلا نوری
      دکتر شهلا نوری گفتند که :

سلام بستگی به سنتون داره حتما با جواب پاتولوژی عمل به پزشکتون مراجعه کنید

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک