مسافرت در بارداری

مسافرت در بارداری

 

مسافرت در دوران بارداری منع خاصی ندارد در صورتی که :

  • مادر هیچ مشکلی نداشته باشد،
  • تمام نکات ایمنی را رعایت کند،
  • به شرط اینکه قبل از برنامه ریزی برای مسافرت معاینه شود.
  • اجازه سفر و نکته های لازم را دریافت کند.

 

مسافرت در بارداری های پرخطر

در صورت داشتن سابقه قبلی فشار خون در بارداری، بارداری چندقلویی، جفت سرراهی و … مشورت با پزشک قبل از تصمیم به مسافرت ضروری است.

قبل از اقدام برای سفر باید با پزشکتان مشورت کنید و مطمئن شوید که مسافرت برای شما ممنوعیتی ندارد.

 

مالاریا خطر جدی برای بارداری محسوب می شود.

پشه مالاریا در مناطق خاصی وجود دارد که در بارداری سفر به این مناطق ممنوع می باشد. از جمله، آفریقا،آمریکای جنوبی و مرکزی و بعضی کشورهای آسیایی از جمله تایلند در صورت ضرورت سفر با اجازه پزشک و مصرف داروهای خاص صورت گیرد.

 

احتیاط های لازم حین سفر :

  • انجام سونوگرافی در اواخر سه ماهه دوم حاملگی جهت ردکردن وضعیت جفت سر راهی
  • مسافرت با خودرو و کشتی به همان‌ اندازه که دیگران را دچار تهوع می کند، میتواند برای خانم باردار هم تهوع آور باشد.
  • در صورتی که مقصد سفر مناطق بکر و کمتر توسعه یافته است، حتما باید با یک متخصص درباره بهداشت مواد غذایی و آب و همچنین بیماری های واگیردار منطقه مشاوره انجام شود و واکسیناسیون مادر باردار چک شود.
  • کپی از تمامی مدارک و اطلاعات مربوط به بارداری را همراه خود داشته باشید.
  • مایعات بسیار فراوان میل کنید. (روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب)
  • در خانم های باردار نسبت به سایر افراد، خون بسیار بیشتر مستعد لخته شدن است بنابراینهر ۱-۲ساعت یکبار حتما تغییر وضعیت دهید.
  • بیشتر از یک ساعت در یک وضعیت ثابت نمانید.
  • لباس های راحت برای پوشیدن در طی مسیر،
  • دو جفت کفش (با قوس مناسب برای پیاده روی و قدم زدن بین راه )
  • یک جفت دمپایی راحت برای توقف های سریع
  • انتخاب کفش پاشنه بلند چه در مسافرت با هواپیما و چه با خودرو شخصی بدترین انتخاب است.
  • از کوله پشتی به جای کیف دستی استفاده کنید که خطر کمردرد را نیز کاهش می دهد.
  • قرص های مکمل بارداری را همراه داشته باشید.
  • اگر طی سفر سردرد می گیرید، از پزشک بخواهید مسکن مناسب دوران بارداری برایتان تجویز کند
  • از خانه میوه، میوه خشک، بیسکوئیت گندم کامل یا جو و مقداری آجیل بدون نمک برای تغذیه بین راه بردارید.
  • از خوردن گوشت های نیم پز و غذا هایی که ممکن است قبلا طی روز چند بار گرم شده باشند خودداری شود.
  • از آب چشمه یا رودخانه بین راه استفاده نکنید و حتما یک یا دو بطری آب همراه داشته باشید.
  • برای جلوگیری از اسهال و استفراغ ازخوردن غذا و آب نامطمئن پرهیز کنید.
  • اسهال برای مادر باردار نگران کننده است.
  • اگر مبتلا به اسهال و استفراغ شدید، باید مایعات فراوان استفاده شود و طبق نظر پزشک داور تجویز شود.
  • تغییر رنگ پوست در طول بارداری نسبتا شایع است، بهتر است حتما کرم ضد آفتاب همراه داشته باشید و متناوبا از آن استفاده کنید.
  • پوشیدن جوراب شلواری مخصوص بارداری به بهبود جریان خون در پاها کمک میکند،بویژه زمانی که باید چند ساعت در وضعیت نشسته باشید.
  • سیستم ایمنی بدن در بارداری بسیار آسیب پذیر تر است و مادر باردار در معرض عفونت و بیماری قرار میگیرد.
  • هنگام مسافرت به نقاط شلوغ و پر رفت و آمد حتما احتیاط بیشتری داشته باشید.

 

سفر با هواپیما

بهترین زمان برای مسافرت با هواپیما، سه ماه دوم یعنی از هفته ۱۴ تا ۲۷ میباشد.

چون سه ماهه اول تمام شده و خطر و ریسک سقط جنین ، تهوع و استفراغ و ویار مادر باردار نسبت به قبل کمتر شده است.

  • استفاده از امواج الکترو مغناطیس، برای کنترل بدن مسافران، در نقاط بازرسی تمام فرودگاه های دنیا وجود دارد .
  • سطح پایین امواج الکترو مغناطیس اشکالی برای مادر باردار بوجود نمی آورد پس خانم باردار بدون نگرانی می تواند ازایست های بازرسی عبور کند.
  • بعضی از باورهای اشتباه دررابطه با این امواج این است که از اشعه ایکس استفاده می شود .
  • در فرودگاه ها ، اشعه ایکس فقط برای کنترل چمدان ها و وسایل مسافران کاربرد دارد و روی بدن مسافران انداخته نمی شود.
  • طبق قوانین جهانی، خطوط هوایی باید فشار داخل کابین را در حد و اندازه های استاندارد نگه دارند.

بنابراین خانم باردار و سالم که مشکل جدی پزشکی نداشته باشد، به راحتی قادر خواهد بود که فشار داخل کابین را تحمل کند.

احتیاط های لازم حین سفر با هواپیما

  • کم خونی داسی شکل، سابقه لخته شدن خون در یکی از اندام های بدن، نارسایی جفت و… از مواردی است که باعث ممنوعیت سفر با هواپیما میشود.
  • تهوع در خانم باردار میتواند بدنبال افزایش ارتفاع و یا درجه حرارت تشدید شود که معمولا این وضعیت طی ۳-۵ روز بهبود پیدا می کند.
  • راحت ترین بخش هواپیما یعنی جایی در وسط هواپیما و بالای بال بهترین محل برای خانم باردار میباشد.
  • صندلی ردیف اول هم چون به راحتی میتوانید پایتان را دراز کنید جای مناسبی است.
  • لازم است هر نیم ساعت یکبار همان طور که در وضعیت نشسته قرار دارید، کمی ورزش های کششی انجام دهید.
  • هر یک ساعت یکبار کمی در طول کابین قدنم بزند.
  • در تمام مدت باید کمربند ایمنی در زیر شکم بسته شود.
  • سفر طولانی مدت در ارتفاع بالا باعث کم آبی بدن نیز می شود بنابراین باید در طول مسیر مایعات بخصوص آب فراوان میل کنید.
  • نوشیدن مایعات فراوان ( جز چای، قهوه و نسکافه ) به خصوص آب در حین سفربه همه خانم های باردار توصیه می شود.

 

سفر در سه ماهه سوم بارداری با هواپیما :

معمولا تا هفته ۳۶ بارداری مشکلی برای سفر هوایی خانم باردار وجود ندارد مگر در شرایط زیر :

  • چند قلویی
  • دیابت، دیابت بارداری، فشار خون یا پره اکلامپسی در بارداری
  • اختلالات جفت ، خونریزی واژینال
  • تهدید به زایمان زودرس
  • سابقه لخته شدن خون (حتی قبل از بارداری)

احتمال قرار گرفتن در شرایط زایمان برای خانم باردار در هر لحظه از ماه آخر بارداری وجود دارد، درصورتی که هیچ یک از موارد گفته شده هم وجود نداشته باشد بهتر است سفر هوایی انجام نشود.

 

سفر با قطار

 

 

سفر با قطار حین بارداری بی خطر است اما در صورت ابتلا به دیابت، فشاری خون بالا ، مسمومیت حاملگی( پره اکلامپسی)، اختلالات جفت و سابقه زایمان زودرس … حتما قبل از مسافرت با پزشکتان مشورت کنید.

احتمال بدتر شدن تهوع و استفراغ  خانم های باردار، بدلیل حرکت یکنواخت قطار وجود دارد .

احتیاط های لازم حین سفر با قطار

  • از چمدان های چرخ دار استفاده کنید که دسته بلند دارند و به راحتی روی زمین حرکت می کنند.
  • زودتر از موعد مقرر در ایستگاه باشید تا قبل از شلوغ شدن ایستگاه خود را به قطار برسانی
  • از خانه با خودتان غذا همراه داشته باشید.
  • یک صندلی راحت در جهت حرکت قطار انتخاب کنید.
  • درصورتی که سفرتان طولانی است ، کوپه بگیرید تا بتوانید هر از گاهی دراز بکشید.
  • حتما چند وقت یکبار در سالن قدم بزنید ، حرکات کششی آرام را نیز در حالت نشسته می توانید انجام دهید.
  • برای سفر کفش راحت و نرم انتخاب کنید و از پوشیدن کفش پاشنه بلند یا کفش هایی که در قسمت پنجه تنگ هستند، خودداری کنید.
  • آب کافی مصرف کنید تا بدنتان کم آب نشود.
  • برخلاف شرکت های هواپیمایی ، معمولا در هر سنی از بارداری می توان با قطار مسافرت کرد.
  • سفر با قطار امن است و سوانح ریلی اصلا قابل مقایسه با سوانح خودرو نیست.
  • حرکات آرام و یکنواخت قطار، مادر را در وضعیت خطرناک قرار نمی دهد.
  • در مقایسه با خودرو هواپیما، آزادی بیشتری برای دراز کشیدن، راه رفتن و… وجود دارد و احتمال لخته شدن خون در پاها کمتر است.
  • مسافرت با قطار در مقایسه با هواپیما طولانی تر است و بنابراین احتمال خستگی مادر باردار بیشتر است.

 

سفر با اتومبیل

 

 

تا وقتی که روند بارداری طبیعی باشد و خانم باردار مشکل خاصی نداشته باشد، احتمال سقط و زایمان زود رس وجود نداشته باشد مسافرت با اتومبیل مشکلی ندارد.

طی ماه های آخر بارداری، بزرگ شدن و جلو آمدن شکم سوار شدن و پیاده شدن از اتومبیل را برای خانم باردار سختتر میکند.

 

احتیاط های لازم حین سفر با اتوموبیل

  • به طور کلی برای پیشگیری از هر عارضه احتمالی، بهتر است در هر سنی از بارداری که هستید از رانندگی طولانی مدت خودداری کنید.
  • برای بهتر شدن جریان خون اندام های تحتانی حتما ورزش های کششی ساده را در داخل و خارج خودرو انجام دهید.
  • احتمال افزایش سوزش سر دل نیز با نشستن طولانی مدت وجود دارد.
  • در طول مسیر هر یک ساعت یکبار ماشین را متوقف کرده، راه بروید و چند حرکت کوتاه کششی انجام دهید.
  • آب کافی همراه خود داشته باشید.
  • لباس و کفش راحت انتخاب کنید که کش های محکم یا بندها و تسمه های سفت نداشته باشند.
  • یک بالش کوچک نرم پشتتان بگذارید تا دچار کمردرد نشوید.
  • کمربند ایمنی را ببندید تا در صورت بروز حادثه ناگهانی به شکمتان ضربه وارد نشود.
  • نوار افقی کمربند ایمنی باید زیر شکم بسته شود نه روی آن تا جنین تحت فشار اضافی قرار نگیرد.
  • ایربگ یا همان کیسه هوا برای محافظت از مادر و جنین لازم است.
  • این کیسه ها جوری طراحی شده اند که وقتی کمربند ایمنی را بسته اید، بیشتر از شما مراقبت کنند.

 

سانحه حین سفر

اگر در طول سفر دچار سانحه شدید، ممکن است در ساعات اول تصادف هیچ علامت خاصی مانند جراحت یا کبودی وجود نداشته باشد و درد و خونریزی چند ساعت بعد از حادثه شروع شود، بنابراین حتما باید توسط پزشک ویزیت شوید تا مطمئن شوید جفت و جنین مشکلی پیدا نکرده اند.

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *