تغییرات سه ماهه دوم بارداری

تغییرات ویژه مادر در سه ماهه دوم بارداری

بارداری

 

  • رشد ناخن Nail

بر اثر تغییرات هورمونی و کمبود آهن در بارداری رشد ناخن ها زیاد شده به گونه ای که نرم و شکننده شیار دار می شوند.

هنگام کار در خانه از دستکش مناسب استفاده کرده، گاهی ناخن ها را با کرم مرطوب کننده ، چرب کنید.

مصرف مرتب شیر و لبنیات کم چرب نیز به دوام ناخن ها کمک می کند.

 

  • مو Hair

به طور کلی رشد مو سه مرحله دارد :

  1. مرحلع رشد
  2. مرحله استراحت
  3. مرحله ریزش

سرعت رشد مو در حاملگی بیشتر از پیش است.

مرحله استراحت مو در بارداری طولانی تر است و چون موهای کمتری در طول روز می ریزد،به نظر می رسد که مو ها پر تر شده است.

پس از زایمان مرحله استراحت مو کوتاه تر شده و موها در عرض یک تا چهار ماه دچار ریزش شدید می شوند.

برخی از خانوم های کم مو ، تحت تاثیر هورمون های جفت و ترشح کورتیزون ، دچار پر مویی می شوند

گاها این رویش مو، در چهره و دست ها آشکارتر است، ولی جای نگرانی نیست زیرا این پر مویی ۶ ماه پس از زایمان از بین می رود.

از نظر بهداشت و سلامت مو در بارداری، بهتر است آنهارا کوتاه کرده، از شامپوهای تقویت کننده مو استفاده کنید.

در این دوران، از رنگ مو، مش و مواد فرکننده مو، به ویژه در سه ماه اول به علت تاثیر بر تکامل جنین، صرف نظر کنید.

پر هیز از استرس، عصبانیت،  آلودگی هوا و استعمال دخانیات در شادابی موها موثر است.

مصرف منابع غذایی غنی از آهن مانند: گوشت قرمز کم چرب، خرما ، انواع دانه ها ، حبوبات

مصرف مواد سرشار از ویتامین B، شامل :

غلات سبوس دار، لوبیای سویا، گردو، دانه آفتابگردان، برنج قهوه ای، عدس، نخود سبز، تخم مرغ و انواع حبوبات

دریافت کافی ویتامین C نه تنها جذب بیشتر عنصر آهن ، بلکه به بهبود گردش خون موی سر کمک می کند.

 

  • یبوست Constipation

 

عوامل مختلفی از قبیل: افزایش هورمون پروژسترن، فشار رحم بزرگ به روده ها و مصرف مکمل آهن و کلسیم از علل یبوست در بارداری به شمار میروند.

مفید ترین راه های پیشگیری عبارتند از :

  1. مصرف میوه های تازه مانند: آلو سیاه، انجیر، مویز، هلو، گیلاس، خرما و آبمیوه های تازه
  2. نوشیدن مایعات در شبانه روز ، به ویژه قبل از صرف صبحانه
  3. تحرک ، پیاده روی و انجام حرکات ورزشی سبک به اندازه ای که به جنین آسیبی نرسد .
  4. مصرف نان گندم سبوس دار
  5. اضافه کردن روغن زیتون به برنامه غذایی

در صورت داشتن یبوست مزمن ، مدفوع سخت و یا زور زدن های شدید، بیماری هموروئید یا خونریزی از مقعد رخ می دهد.

درمان هموروئید نشستن در تشت آب گرم، ورزش های کف لگن و استفاده از پماد های بی حسی موضعی تحت نظر پزشک است.

 

  • سوزش سر دل Heart Burn

سوزش سر دل، همان ترش کردن پس از غذاست.

در دستگاه گوارش بدن در انتهای لوله مری دریچه ای قرار دارد که با انقباض خود از برگشت محتویات معده جلوگیری می کند .

بدنبال جا به جایی معده به سمت بالا در اثر فشار رحم، این دریچه شل شده، باعث ورود محتویات معده به داخل مری و سوزش سر دل می شود.

درمان مناسب این عارضه : پرهیز از خوردن غذاهای چرب ، پر ادویه و دیر هضم است. باید غذای خود را با دفعات بیشتر و حجم کم تر میل کنید.

 

  • سوءهاضمه

معمولا سوء هاضمه در حاملگی شایع است.

مصرف غذاهای نفاخ و دیر هضم باعث احساس سنگینی معده و سوزش سر دل می شود.

راهکارها :

  • خوردن یک قاشق غذا خوری خامه کم چرب پیش از هر وعده غذایی ، به کار دستگاه گوارش کمک می کند.
  • سعی کنید هنگام غذا خوردن بر رئس صندلی راست بنشینید.
  • بلافاصله پس از اتمام غذا دراز نکشید.
  • هنگام خواب بیش از یک بالش زیر سر خورد بگذارید.

  • گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات به علت رکود جریان خون در رگهای بزرگ و زیرین شکم بر اثر فشار رحم پدید می آید.

گرفتگی عضلات پا معمولا شب ها ظاهر شده، با کمبود مواد کلسیم دار و سایر ویتامین های مفید در برنامه غذایی تشدید میشود.

 

راهکارها :

  1. استفاده از روغن های گیاهی، کرم های مالشی بدن، قرص مکمل کلسیم و ماساژ پا بوسیله آب ولرم و نمک
  2. مصرف لبنیات کم چرب، میوه ها و سبزی ها
  3. استفاده از کفش های پاشنه کوتاه
  4. ایستاده اید، پاشنه پارا به سمت زمین فشار دهید، پنجه پای خود را به سمت بالا بکشید و مدتی ساق پا را مالش دهید.
  5. قرار دادن بالشتک های گرما زا و حوله های گرم در زیر عضلات گرفته
  6. هرگاه دچار گرفتگی ساق پا شدید، قدم بزنید سپس در حالت نشسته یا ایستاده ساق پای خود را در جهات مختلف بکشید.

 

  • واریس  Varicosities

واریس یا انبساط سیاهرگی که بر اثر ضعف دیواره رگ ها ایجاد می شود، جنبه ارثی دارد.

قلب خون را به ریه ها می فرستد تا پس از اکسیژن گیری لازم دوباره به قلب بازگردد.

سپس خون قرمز اکسیژن دار را از راه شریان آئورت به تمام اعضای بدن می رساند.

خون برگشتی اعضا توسط سیاهرگ های بدن به قلب می رسد.

در سیاهرگ ها ، دریچه های مخصوصی به نام لانه کبوتری وجود دارند که فقط به سمت قلب، باز می شوند از برگشت خون به عقب پیشگیری می کنند.

در صورت ناتوانی سیاهرگ ها در بازگشت خون به قلب و تجمع خون در آنها سیاهرگ ها گشاد شده، به صورت رگ های برجسته و آبی رنگی زیر پوست نمایان می شوند.

این عارضه که با اضافه وزن بارداری، سن بالا و ایستادن های طولانی مدت تشدید می شود، واریس نام دارد.

ناگفته نماند واریس در خانم های باردار شاغل و فعالی که به طور ایستاده و طولانی مدت کار می کنند، شایع تر است.

راهکارها :

  1. استراحت کافی، قرار د ادن پاها در سطحی بالا، استفاده از جوراب های مخصوص واریس
  2.  از هم انداختن پاها روی هم دیگر، پوشیدن جوراب شلواری و لباس های تنگ و چسبان خودداری کنید.
  3. مصرف سبزی ها و میوه ها، به ویژه شاه توت و گیلاس، انگور و مرکبات

گاهی در یک یا هردو پا ، تورمی شدید، توام با درد التهاب و قرمزی مشاهده می شود.

در این حالت که ترومبوز وریدی نام دارد، مراجعه به پزشک ضروری است.

واریس در حاملگی های دوم و سوم شایع است تر است.

سعی کنید با تحرک و فعالیت های روزانه در بارداری و بالاتر قرار دادن پاها مراقب گردش خون بدن خود باشید .

از اضافه وزن بیش ازحد، مصرف نمک و غذاهای تند و شور بپرهیزید.

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *